perjantai 16. joulukuuta 2011

Äikkä

Laitoin viestiä Suomi24:een (oonko tosi nörtti :D) tästä blogista, että saisitte kysellä. No, suurin osa asiallista kommenttia, muutama kysymyskin tuli :) Ja laittakaa niitä kysymyksiä (ja muita kommentteja, jos on) mielummin kommenttiboxiin, sieltä ne löytyy paremmin ja ainakin nopeemmin!

Eli siis, mitä lukion äikkä pitää sisällään? Voin kertoa ekan kolmen kurssin (pakollisia on 6) osalta. Mulla ekan vuoden äikät kasaantuivat kaikki alkuun, eli olen käynyt kaksi ekaa ja kolmas menossa. Tähän väliin sanon, että opettaja vaikuttaa ainakin äikässä ihan kamalasti. Meillä oli kahessa ekassa tosi rento ope, joka ei antanut koskaan läksyä ja muutenkin käytettiin tunnit ihan vaan oleiluun. Kokeet olivat samat kuin mudenkin kursseilla, ja pärjättiin hyvin! Opetus: ei se määrä, vaan laatu. Tuo nykyinen ope painottaa kamalasti kaikkea esiintymistä ja vuorovaikutusta, toisten juttuja pitää kommentoida ja korjailla yms.


Ekan kurssin nimi on meillä Kieli, tekstit ja vuorovaikutus (nimi käsittääkseni vaihtelee, mutta sisältö sama). Kurssissa tulkittiin tekstien tarkoituksia, referoitiin, opeteltiin tyylejä ja tekstityyppejä, tulkittiin kuvia, tutkittiin kirjakielen ja puhekielen eroja ja tietenkin kirjoitettiin aine. Aineet ovat meillä n. 400 sanan mittäisia, samanlainen
tulee sitten kokeeseen. Tehtiin myös kirjaesittely vapaavalintaisesta kirjasta.


Tokassa kurssissa käsiteltiin melkoisen kattavasti asiatekstejä,  niiden kirjoittamista ja tyyppejä, kielen ilmaisuvoiman keinoja (metaforat  yms.) , sujuvan teksitin kirjoittamista (taas aine), ja hieman kaunokirjallisuuden tyypeistä. Novelleja käsittelimme laajasti, mutte se ei (kai) kuulunut kurssin sisältöön. Lisäksi oli haastattelutehtävä, jonka teimme jonkun tutun ammatista ja esitettiin luokalle.

Kolmoskurssin sisällöstä en ihan tarkkaan osaa sanoa, mutta ainakin kaunokirjallisuuden eri tyyppejä (siis proosaa, lyriikkaa ja draamaa). Me tosin ei  olla käyty noita vielä just yhtään läpi. Ollaan piirretty sarjakuvia, tehdään jostain s.kuvaalbumista analyysi ja piirretään vielä erikseen jostain lukemastamme kirjasta lyhyt sarjakuva (öh, miten tää liittyy mihinkään, saanen kysyä?!). Sitten käydään teatterissa tammikuun alussa ja siitä pitää tehdä huomioita ja vastata arviolta miljoonaan kysymykseen ja tulkita ja muuta jännää! NOT. (Voisin kertoa siitä esityksestä sitten kun olen sen nähnyt, kuvauksien perusteella vaikutti tosi hyvältä! Eli siis Pirkko Saision HOMO-musikaalista on kyse.)

Muita aiheita, jotka mietityttää?

Kuva
http://www.koulut.kuopio.fi/lyseo/gif/tipu_kirjallisuus.gif

2 kommenttia:

  1. "piirretään vielä erikseen jostain lukemastamme kirjasta lyhyt sarjakuva (öh, miten tää liittyy mihinkään, saanen kysyä?!)"
    No mitä ihmettä, ei meillä ainakaan tollaista ollut :O. Kuulostaa... ...ajanhaaskaukselta...

    "Muita aiheita"
    Voisit ehkä tehdä viestin koskien lukion kokeita, koeviikkoa jne. Homma eroaa yläasteen vastaavasta melkoisesti.

    VastaaPoista
  2. Ja ajanhaaskausta se musta onkin!

    Joo, toi koeviikko on hyvä aihe :)

    VastaaPoista